Výtvarná soutěž ke Dni Země Talíř plný zdraví

380
views

Středisko volného času Korunka vyhlásilo u příležitosti Dne Země již XV. ročník výtvarné soutěže, jejímž tématem je Talíř plný zdraví. Co je to zdravá výživa – jaké potraviny si pod tímto pojmem můžeme představit?

Vztah člověka, výživy a zdravotního stylu je v současné době velmi probírané téma. Víte ale, že dříve propagovaná výživová pyramida se na základě vědeckých poznatků ukazuje jako nevyvážená a vědci byl proto sestaven tzv. Zdravý talíř?

Zdravá strava pomáhá organismu odolávat nemocem a dodává tělu potřebnou energii a vitalitu.

Zkuste se spolu s dětmi zamyslet, najít si doplňující informace v literatuře nebo na internetu a výtvarně vyjádřit stravování – zdravé, ale i nezdravé. Propojte kreslení s informacemi o zdravé výživě. Zkuste výtvarně znázornit nejen níže popsaný „zdravý talíř“, ale starší děti mohou zkusit třeba koláž nebo zátiší z ovoce a zeleniny apod.

Propozice soutěže: vytvarna_soutez_talir_plny_zdravi.doc

Termín odevzdání přihlášek: do 17. 03. 2017

Termín odevzdání prací: do 12. 05. 2017

Vybrané práce (nejvýše 5  kusů za každou kategorii v rámci školy) doručte poštou nebo osobně na adresu :

Středisko přírodovědců, součást SVČ Korunka,Ostrava-Mariánské Hory
Čkalovova 10/1881, 708 00 Ostrava – Poruba.

A jak má tedy vypadat Zdravý talíř?

Jednu čtvrtinu zdravého talíře tvoří zdroje bílkovin, tedy hlavně ryby,luštěniny,ořechy, vejce, tvrdé sýry,zakysané mléčné výrobky,maso.

Další čtvrtina zdravého talíře zahrnuje potraviny bohaté na složené sacharidy, jako jsou celozrnné obiloviny,kváskové pečivo, brambory.

Na šestině talíře by mělo být různé barevné ovoce, pokud možno sezónní a lokální druhy.

Velký zbytek zdravého talíře vyplňuje zelenina, také nejlépe různě barevná a pestře upravená.

Jako doplněk u zdravého talíře se nalézají zdroje zdravých tuků, kde patří nejen za studena lisované oleje,ale také ryby, avokádo, ořechy, semínka, máslo.

A nakonec je třeba zmínit nápoje – vodu, neslazené bylinkové, zelené a ovocné čaje, případně malé množství kvalitního džusu.

Ideální je, pokud naši stravu tvoří z 1/5 potraviny živočišného původu, a z 4/5 potraviny původu rostlinného.